Ferran Fdez. Egea
Avui en dia trobar informació es una gran facilitat gràcies a la gran xarxa establerta en casi tot el món que hi ha. Ja desde ben petits es promou la facilitació d'aquests recurs als infants perque vagin familiaritzan- se ja amb aquesta tecnología. Això també comporta que el professorat també hagin de fer sevir aquests recursos, i expossin la seva experiéncia als alumnes i viceversa.
És
cert que la informació és el bé més preuat
que es gestiona a la societat d'avui. Tenir la informació adequada
en el moment adequat, saber transmetre aquestes dades de forma eficient
és ara com ara un tresor que sembla estar en mans de la tecnologia
o dit d'una altra manera, dels que tenen la tecnologia, que s'aprofita
puntual i rigorosament dels avenços científics que augmenten
de forma vertiginosa.
Si entenem l'ensenyament
com l'empresa el producte de la qual és la informació que
servirà per formar els nostres nens i els nostres professionals,
el mateix concepte d'efectivitat a les comunicacions empresarials és
perfectament aplicable a molts àmbits de la formació. Els
continguts dels programes educatius mai no han disposat abans d'unes eines
tan efectives al temps que econòmiques per posar-se fàcilment
a l'abast de l'estudiant. Un ordinador amb
capacitat multimèdia és tot el que es necessita a l'extrem
de l'alumne. Una infraestructura dimensionada d'acord al numero d'usuaris
i flux de dades que aquests faran córrer és el que cal a
l'extrem de la institució educativa, i tot això ja ho tenim
ara.
Cal tenir molt clar
que els continguts a la Xarxa tenen un altre "llenguatge", que
no estem fent el pas de la màquina d'escriure a l'ordinador per
pures feines de procés de text i impressió. I això
ens obliga a tots a fer les coses d'una altra manera. Els formadors han
de conèixer aquest nou mitjà, ràpid, canviant, evolutiu,
en què els continguts no són els mateixos d'un dia per l'altre,
mai una mateixa lliçó o programa educatiu no havia pogut
canviar d'aspecte o afegir-ne més continguts de manera tan ràpida
i econòmica com ara.
Per la mateixa raó
l'alumne pot intervenir, fent servir les mateixes eines pot engegar llocs
a Internet per treball en grup, per recerca de resultats a nivell mundial
sense posar ni un sol segell ni haver d'esperar dies a rebre una resposta
d'un company llunyà. L'intercanvi d'experiències
per part de professors i alumnes de forma ràpida i amb eines d'imatge,
so i dades és una realitat. La millora a l'amplada
de banda de les comunicacions (ADSL, cable, XDSI) fa que veiem els mitjans
audiovisuals de captació i presentació com eines encara
més quotidianes que han d'afavorir la distribució i presentació
de lliçons i treballs de forma més enriquidora i fàcil.
És moment
que els fabricants de programari i maquinari tinguin molt present que
cal posar les coses fàcils a l'usuari, que ja no és, ni
cal que sigui, un expert en ordinadors. Les eines que posem en mans de
l'usuari han de ser intuïtives, fàcils i ràpides d'aprendre,
avui ja no hi ha temps d'aprendre complicats programaris o de llegir extensos
manuals d'instruccions per operar equips pretesament senzills.
La importància
ja no la té l'eina, que ens ha enlluernat en un primer moment,
la tenen els continguts, i hem d'actuar en conseqüència.
Fonts:
http://www.mmur.net/teenchannel/era_digital/taula%20rodona/j-balaguer.htm
No hay comentarios:
Publicar un comentario