martes, 19 de marzo de 2013

El futur de les TIC en l'ensenyament

 
 Ferran Fdez. Egea
 
 
 
Avui en dia trobar informació es una gran facilitat gràcies a la gran xarxa establerta en casi tot el món que hi ha. Ja desde ben petits es promou la facilitació d'aquests recurs als infants perque vagin familiaritzan- se ja amb aquesta tecnología. Això també comporta que el professorat també hagin de fer sevir aquests recursos, i expossin la seva experiéncia als alumnes i viceversa.
 
 
 És cert que la informació és el bé més preuat que es gestiona a la societat d'avui. Tenir la informació adequada en el moment adequat, saber transmetre aquestes dades de forma eficient és ara com ara un tresor que sembla estar en mans de la tecnologia o dit d'una altra manera, dels que tenen la tecnologia, que s'aprofita puntual i rigorosament dels avenços científics que augmenten de forma vertiginosa.
Si entenem l'ensenyament com l'empresa el producte de la qual és la informació que servirà per formar els nostres nens i els nostres professionals, el mateix concepte d'efectivitat a les comunicacions empresarials és perfectament aplicable a molts àmbits de la formació. Els continguts dels programes educatius mai no han disposat abans d'unes eines tan efectives al temps que econòmiques per posar-se fàcilment a l'abast de l'estudiant. Un ordinador amb capacitat multimèdia és tot el que es necessita a l'extrem de l'alumne. Una infraestructura dimensionada d'acord al numero d'usuaris i flux de dades que aquests faran córrer és el que cal a l'extrem de la institució educativa, i tot això ja ho tenim ara.
Cal tenir molt clar que els continguts a la Xarxa tenen un altre "llenguatge", que no estem fent el pas de la màquina d'escriure a l'ordinador per pures feines de procés de text i impressió. I això ens obliga a tots a fer les coses d'una altra manera. Els formadors han de conèixer aquest nou mitjà, ràpid, canviant, evolutiu, en què els continguts no són els mateixos d'un dia per l'altre, mai una mateixa lliçó o programa educatiu no havia pogut canviar d'aspecte o afegir-ne més continguts de manera tan ràpida i econòmica com ara.
 
Per la mateixa raó l'alumne pot intervenir, fent servir les mateixes eines pot engegar llocs a Internet per treball en grup, per recerca de resultats a nivell mundial sense posar ni un sol segell ni haver d'esperar dies a rebre una resposta d'un company llunyà. L'intercanvi d'experiències per part de professors i alumnes de forma ràpida i amb eines d'imatge, so i dades és una realitat. La millora a l'amplada de banda de les comunicacions (ADSL, cable, XDSI) fa que veiem els mitjans audiovisuals de captació i presentació com eines encara més quotidianes que han d'afavorir la distribució i presentació de lliçons i treballs de forma més enriquidora i fàcil.
 
És moment que els fabricants de programari i maquinari tinguin molt present que cal posar les coses fàcils a l'usuari, que ja no és, ni cal que sigui, un expert en ordinadors. Les eines que posem en mans de l'usuari han de ser intuïtives, fàcils i ràpides d'aprendre, avui ja no hi ha temps d'aprendre complicats programaris o de llegir extensos manuals d'instruccions per operar equips pretesament senzills.  
La importància ja no la té l'eina, que ens ha enlluernat en un primer moment, la tenen els continguts, i hem d'actuar en conseqüència.
 
 
 
Fonts: 
 
http://www.mmur.net/teenchannel/era_digital/taula%20rodona/j-balaguer.htm
 

No hay comentarios:

Publicar un comentario en la entrada